עישון זה לא משחק ילדים

 

כרגיל ישראל מהלכת הרחק מאחור אחרי מדינות המערב, ולא מתרגשת מסגריות. כמעט בכל כניסה לגן או לבית ספר, אספת הורים ובוודאי גן ציבורי, תמצאו הורים מעשנים על הילדים שלנו

בואו נתחיל בשורה התחתונה- עישון מזיק לבריאות. זו בהחלט לא אמירה חדשה או מפתיעה אבל מפתיע עד כמה אנחנו ממשיכים לחשוף את הילדים שלנו לסיגריות ולעשן סיגריות, מבלי להתכוון או לרצות בכך.

מדינת ישראל על ידי משרד הבריאות חתומים על האמנה למניעת שימוש בטבק בעולם, האמנה שנקראת FCTC , מחייבת אותנו כמדינה לעשות את כל הפעולות שימנעו חשיפת ילדים ואת הציבור הלא מעשן לעשן סיגריות ובמקביל ידגישו את המסר המסוכן בעישון.

למעשה מדינת ישראל עושה הרבה על מנת למנוע עישון וחשיפת עשן לציבור. הגבלת מקומות עישון, איסור הבאת נרגילות לבסיסי צה"ל, מניעת עישון בפאבים ועוד. חיים גבע הספיל מנהל המחלקה לקדום הבריאות, משרד הבריאות: " תכנית רב תחומית הכוללת מספר נושאים: נושא של ניטור ומחקר, כדי להבין את תמונת המצב האמיתית, היקפי העישון, הסיבות לאי הפסקת עישון באוכלוסיות השונות, דברים כאלה. בנוסף היא כוללת מרכיב של מיסוי: המלצות להעלאת מסים, חלקן כבר אושרו בכנסת לפני כחודש. עכשיו אנחנו פועלים להעלאת המסים על הסיגריות כהשלמה לאותה תכנית מיסוי. יש נושא של חקיקה, שזה בין השאר הגבלות על תעשיית הסיגריות ומאמצי בפרסום והשיווק שלהם, הגברת השקיפות לציבור, עישון במקומות ציבוריים, אלה הנושאים של החקיקה. אכיפה"

לגבי המבוגרים אנחנו די מכוסים אבל היי… מה קורה עם הילדים שלנו? מסתבר שגני המשחקים הם אזור פתוח שבו ניתן לעשן, גם חוף הים או הבריכה שאתם הולכים אליה? נשמע שהעשן מתפוגג באוויר הפתוח אבל מסתבר שזו טעות. 2  מחקרים עדכניים מוכיחים כי גם חשיפה באוויר הפתוח ולא רק במקומות סגורים היא משמעותית. בנוסף קיימת תופעה של "עישון יד שלישית": הרעלים המתפזרים מעישון טבק נספגים במשטחים ובגדים, נפלטים לאחר מכן וגורמים לחשיפה מסוכנת לעישון סביבתי.

סקירת מחקרים מוכיחה כי עישון סביבתי גורם לנזק בריאותי חמור לילדים. ניתוח מחקרים רבים הדגים עליה ניכרת (בחלק מהמקרים הסיכון יותר מכפול) בסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה, להתקפי אסטמה ולצפצופים, לזיהומים באוזן התיכונה, לפגיעה בתפקוד ריאתי ולדלקת קרום המוח. במקביל חשוב לזכור שבגילאים הצעירים ילדים נוהגים לטעום ולנסות דברים. בשנת 2011 הגיעו 64 ילדים לבתי חולים אחרי בליעה של בדלי סיגריות בגני משחקים או בביתם.

כרגיל ישראל מהלכת הרחק מאחור אחרי מדינות המערב, ולא מתרגשת מסגריות. כמעט בכל כניסה לגן או לבית ספר, אספת הורים ובוודאי גן ציבורי, תמצאו הורים מעשנים על הילדים שלנו. למעשה הכרתי לא מעט מורים שעישנו בהפסקות, אולי במקומות שאושרו לכך אבל גם היו קרובים מספיק לילדים שלי. מסתבר שבתור הורים לא מספיק לעשות את הבחירות שלנו בבית אלא חייבים להתגייס לדאוג שאת הבחירות האלה יממשו גם במסגרות החינוך או בכל מקום שהילדים שלנו מגיעים אליהם. מעניין שהורים רבים נזעקים על ממתקים או צבעי מאכל בימי הולדת אבל נושפים באדישות את העשן שהורים אחרים נושפים על ילדיהם ולא אומרים מילה.

ב5 לינואר  עולה לוועדת השרים לענייני חקיקה, הצעה המבקשת לאסור עישון בגני שעשועים ציבוריים לילדים ובטווח של 10 מטרים מהכניסה לגני ילדים. ההצעה, אותה הגישו חברי הכנסת  – יואל רזבוזוב, בועז טופורובסקי, אלעזר שטרן ומרדכי יוגב, היא פרי יוזמה של איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית בישראל. . אם תקבל תמיכה כבר באותו שבוע היא תובא לקריאה טרומית בכנסת

אם לא נתגייס כולנו לעודד את הצעת החוק ובעיקר למנוע עישון ליד הילדים שלנו במקומות שהם נמצאים בהם אנחנו חוטאים להם ולהורות שלנו. דברו על זה בפייסבוק ובכל מקום כדי שיהיה לנו כוח לשנות!

פורסם ע"י

אמא לארבעה הכי מקסימים בעולם. חיה ונושמת רשתות חברתיות. עורכת תכנים ויועצת אסטרטגית. אוהבת לבשל, לקרוא המון ולארח. לא מפסיקה לכתוב, וחייבת פעם בשבוע, גם בחורף, להגיע לים. מכורה להסתובבויות בחנויות עיצוב ובחנויות וירטואליות. בטוחה שביום ממוצע יש יותר מ 24 שעות וששינה ופחמימות זה לחלשים. מחזיקה 2 קבוצות פייסבוק על חינוך והורות. מייעצת להורים. מתווכחת עם מורים. ובסך הכל את כל היתר אתם יכולים לקרוא כאן. חפש

כתיבת תגובה