ספרי לימוד או ספרי לימוד משומשים

ענבר ישראל, מנכל"ית "ערך עתידי" להקניית כישורים פיננסיים לילדים בדרך של חוויה, משחק ושיחה מסבירה על ספרי לימוד, רגע לפני שרשימות ספרי הלימוד מגיעות אליכם הביתה. לקנות חדש? משומש? ואיך לשכנע את הילד שחיסכון הוא לא קמצנות. טור אורח מעניין וחשוב.

לפני כשנה, ביום הראשון ללימודים, ליוויתי את ילדיי לבית הספר במקום מגוריי. נכנסתי לראות היכן ממוקמות הכיתות. בעוברי ליד האזור של כיתות ו' , בעוד הילדים ארגנו את הספרים והמחברות, שמעתי את אחד הילדים צועק לעבר חברו:

"זה ספר של קמצנים, מי שיש לו כסף לא קונה כאלה!"

הילד צעק כשהוא מרים ספר של חבר. ספר משומש במצב מצוין. החבר, הילד שהספר היה שלו, חש מבוכה. ותודו זה באמת מביך.

אצלי באותו הרגע בדיוק נפלה ההחלטה, שלגביה התלבטתי תקופה ארוכה, לעזוב מקום עבודה בטוח וטוב בו עסקתי בייעוץ השקעות ופנסיה ולפנות לפעילות להקניית כישורים פיננסיים לילדים ונוער. המטרה היתה לאפשר לילדים ולבני נוער ללמוד להתנהל עם כסף בתבונה ולהפיק ממנו את המרב עבורם ויחד עם זאת, לא לשכוח גם כישורים אחרים, כמו: הכבוד לאחר ולכך שלכל אחד סדר העדיפויות שלו.

אני מקווה שבשנה הקרובה , כשתתחיל שנת הלימודים הבאה אחרי החופש הגדול, כשאגיע ללוות את ילדיי שוב ללימודים, לא אשמע משפטים כאלו ואחרים שמביעים זלזול בזולת או ברכוש שלהם, לפחות לא באילו שעברו סדנאות שלי ולמדו מהי חשיבות צרכנות נכונה ותכנון.

אז מה באמת הפריע לי בהתייחסות לספרי לימוד ולמה זה גרם לי להחלטה שכזאת? אם נתייחס למשפט הספציפי, המילה "קמצן" היא לא ההפך מ"מי שיש לו כסף". כולנו מכירים אנשים עשירים מאוד שחיים כמו "הומלסים" מרוב קמצנות, ולעומתם כאלו שאין להם כסף לאוכל אבל נוסעים בג'יפ מפואר. הכול עניין של סדר עדיפויות.

אני רוצה להדגיש "קמצנות" היא תכונה המתאפיינת בחוסר רצון להוציא כספים , לעיתים עד ויתור על נוחות ועל צרכים בסיסיים. רכישת ספר לימודים משומש במצב מצוין , שאמור לשמש את התלמיד לשנת לימודים אחת, הוא לא "קמצנות", אלא, "צרכנות נבונה" . אין פה ויתור על נוחות ולא על צורך בסיסי, הדבר היחיד עליו מוותרים הוא "מראית עין", שיתכן שבעיני האחד היא ערך חשוב, וזכותו, ובעיני האחר, לא- ובכסף שחסך בוויתור על מראית עין ירכוש את שחשוב בעיניו.

אם תשאלו אותי כדאי ורצוי לרכוש ספרים משומשים במצב מצוין מכמה סיבות:

 איכות הסביבה: שמירה על איכות הסביבה דרך מחזור הספרים ושימוש חוזר בהם.

חישוב כלכלי נכון: החזרה לבית הספר כרוכה בהוצאות לא נמנעות רבות אחרות: חוברות (שאותן ממלאים ולכן לא ניתן להשתמש שנית), מחברות, כלי כתיבה, והרשימה ארוכה.

זמן שימוש במוצר: הספרים הללו משמשים את הילד לכמה חודשים בלבד. אני מודה, שאני לגמרי מבינה את הרצון לקנות ספר חדש, שנמצא אחר-כך על מדף

הספרים שלך וניתן לחזור ולקרוא או לעלעל בו מידי פעם, אבל אני בטוחה שזו לא כוונת הילדים, כאשר הם מתעקשים על ספרים חדשים.

מחיר: מחיר הספר המשומש זול יותר והוא נמוך בין שליש לחצי ממחיר ספר חדש. בכסף שנחסך יוכל הילד ליהנות מדברים נוספים שהוא צריך.

הכותבת: ענבר ישראל, מנכ"ל "ערך עתידי"- כישורים פיננסיים לילדים בדרך של חוויה , משחק ושיחה. לפרטים על חוגים, סדנאות והרצאות הצטרפו ל"ערך עתידי" בפייסבוק

ספרי לימוד: כתבה על ערך עתידי וכלכלי

פורסם ע"י

אמא לארבעה הכי מקסימים בעולם. חיה ונושמת רשתות חברתיות. עורכת תכנים ויועצת אסטרטגית. אוהבת לבשל, לקרוא המון ולארח. לא מפסיקה לכתוב, וחייבת פעם בשבוע, גם בחורף, להגיע לים. מכורה להסתובבויות בחנויות עיצוב ובחנויות וירטואליות. בטוחה שביום ממוצע יש יותר מ 24 שעות וששינה ופחמימות זה לחלשים. מחזיקה 2 קבוצות פייסבוק על חינוך והורות. מייעצת להורים. מתווכחת עם מורים. ובסך הכל את כל היתר אתם יכולים לקרוא כאן. חפש

כתיבת תגובה