האישה מה אומרת?

בין המטבח להנקה ובין חדרי הלידה לכנסת ולממשלה – ספר הסוקר את מעמדן של הנשים ומעלה עמדות ודעות של נשים ישראליות, בתקופה של הכרעות ומאבקים. מה שבטוח אנחנו לא יכולות לנוח כי המאבק לא הסתיים

קורונה ודיונים על ממשלה מנופחת משאירה את כולנו כמעט בלי אנרגיות להתייחס לחיים עצמם ולמה שקורה כאן וממשיך ללוות אותנו כל הזמן. אנחנו כמעט שלא מתייחסים לאפליית נשים, לעובדה שנשים בשנת 2020 עדיין מופלות בעבודה, מקבלות שכר נמוך יותר מגברים וכמובן חשופות לאלימות. אפילו העודה שבוועדות מרכזיות אין נשים ואני לא מדברת רק על ועדות ביטחון למיניהן.

מדי פעם עולה כתבה על מחאת נערות לגבי אורך המכנסיים או מכתב שנשלח לרמטכ"ל בדרישה לפתוח תפקיד קרבי זה או אחר, לבנות מלאות מוטיבציה, אבל החיים עצמם משאירים את הנשים מופלות, מחויבות לתפקידן ההיסטורי ללדת ילדים, ועדיף הרבה ולדאוג לבית.

נכון משנות ה 50 ישראל התקדמה, נשים עובדות, תופסות עמדות מפתח אבל בסופו של דבר נאבקות על כל דבר בסיסי כמו שכר זהה או אפילו זכותן להפלות.

הספר האישה מה אומרת, שכתבה דר' שרון גבע, בהוצאת מאגנס, סוקר בדיוק את הנושאים האלה מקום המדינה ונוגע בסוגיות בהם לאף אחד לא נוח לגעת. החל מקורס טייס לנשים (הידעתם שהיו טיסות בחיל האוויר כבר בשנות ה 50? ולאן נעלם כל השוויון הזה בהמשך) ראשת העיר הראשונה והפעילות שלה ואפילו הזכות לכתוב מדור נשים.

כל הסוגיות האלה נסקרות ומלוות בסיפורים מעניינים, לעיתים קצת מצחיקים ורב פעמים מכמירי לב או אפילו מרגיזים. לכל אישה יש בספר שם והיסטוריה ובעיקר מקום משמעותי והשפעה. לכל אישה שמוזכרת יש חלק בהישגים שלנו היום ובשינויים הקטנים והגדולים שעברו על נשים.

לרגע נראה שהתקדמנו הרבה, אנחנו עובדות, משפיעות, נבחרות לכנסת, אבל בקריאה מעמיקה נראה שאנחנו עדיין צריכים לשנות לא מעט.

רב הסיפורים והתהליכים, עולים מתוך מדור נשים שנכתב בעיתונות ומאפשר הצצה לחיים של נשים וגם הצצה לציפיות של המדינה הצעירה לגבי תפקידן. אין ספק שישראל היא מדינה שונה מהמדינות מסביבה ומרתקת מבחינת תהליכים שעברה.

אני אוהבת ספרי היסטוריה וספרי עיון אבל מודעת לכך שספרי היסטוריה מרתיעים אנשים רבים. אז אסיים בצפירת הרגעה – נכון מדובר בספר עיון, אבל דווקא הספר הזה, כתוב בצורה קולחת ומעניינת, משולב בדוגמאות מעניינות ובעיקר מצליח להגיע לכולם. לקח לי חודש לפתוח את הספר ולהתחיל לקרוא אבל מהרגע שהתחלתי לא הצלחתי להניח אותו.

ד"ר שרון גבע חוקרת ומרצה להיסטוריה ולמגדר

ממליצה לכם לקרוא גם ולהכיר שמות מאחורי נשים שעשו היסטוריה, גם היא לפעמים לא נראתה להן חשובה.

 

הספר נמצא בחנויות הפרטיות. גם בצומת וסטימצקי. (בצומת ספרים יש כרגע 20 אחוז הנחה). או דרך האתר של ההוצאה לאור. במבצע שווה (59 במקום 98) ובמשלוח הביתה

 

 

פורסם ע"י

אמא לארבעה הכי מקסימים בעולם. חיה ונושמת רשתות חברתיות. עורכת תכנים ויועצת אסטרטגית. אוהבת לבשל, לקרוא המון ולארח. לא מפסיקה לכתוב, וחייבת פעם בשבוע, גם בחורף, להגיע לים. מכורה להסתובבויות בחנויות עיצוב ובחנויות וירטואליות. בטוחה שביום ממוצע יש יותר מ 24 שעות וששינה ופחמימות זה לחלשים. מחזיקה 2 קבוצות פייסבוק על חינוך והורות. מייעצת להורים. מתווכחת עם מורים. ובסך הכל את כל היתר אתם יכולים לקרוא כאן. חפש

כתיבת תגובה